Miejskie Przedszkole nr 3 w Dęblinie

Logo szkoły

08-530 Dęblin 

ul. Tysiąclecia 25

 

TWOJE DZIECKO BĘDZIE PRZEDSZKOLAKIEM

 

 

 

    Zapraszamy do zapoznania się z załącznikami  :)

 

 

   MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 3 W DĘBLINIE

      Ul. Tysiąclecia 25

      08 – 530  DĘBLIN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WITAJ W NASZYM  GRONIE

 

DROGA  MAMO, DROGI TATO.

 

TAK TO  JUŻ  PORA .

 

NAWET  NIE  WIESZ  KIEDY

 

TEN  CZAS  TAK  UCIEKŁ.

 

 

TWOJE  DZIECKO  BĘDZIE  PRZEDSZKOLAKIEM

 

 

 

 

 

 

CZY  JESTEŚ  NA  TO  GOTOWA / GOTÓW ?

 

OD  CZEGO  ZACZĄĆ ?

 

 

 

 

  JAK PRZETRWAĆ PIERWSZE DNI:

 

 

1.        Rozmawiamy  z dzieckiem o jego wątpliwościach .

2.        Akceptujemy uczucia dziecka.

3.        Unikamy pośpiechu, aby zdążyć przytulić dziecko i spokojnie pożegnać się z nim.

4.        Stosujemy małe dawki – stopniowo wydłużamy pobyt.

5.        Nie wymykamy się cichaczem, dziecko poczuje się oszukane i straci zaufanie.

6.        Dotrzymujemy danego słowa ( głównie pory odbierania)

7.        Pomagamy w samodzielności przez rozsądne ubranie

( luźne spodnie – najlepiej na gumce, bluzy bez guzików, kapcie bez sznurówek ).

8.        Zaopatrzmy dziecko w opiekuna w postaci ulubionej przytulanki

( nie zapomnijmy jej zabrać z przedszkola z powrotem).

9.        Zostawmy numer telefonu kontaktowego.

10.     Zaufajmy przedszkolu.

11.     Uśmiechnijmy się!

 

 

 

 

ABC DZIELNEGO  PRZEDSZKOLAKA

 

Najogólniej można powiedzieć, iż przedszkole wspiera wczesny rozwój dziecka we wszystkich sferach , pomaga określić własną tożsamość, przygotowuje do podjęcia nauki w szkole.

Przekroczenie progu przedszkola wiąże się ze zmianami w życiu dziecka, łzami dzieci i ich rodziców, lękiem i strachem przed nieznanym.

Harmonijnie rozwijające się dziecko poradzi sobie z tymi problemami po kilku dniach lub kilku tygodniach . Są takie dzieci, które nie dojrzały psychicznie i emocjonalnie ( dotyczy to głównie trzylatków, choć może zdarzyć się także starszym dzieciom) do rozpoczęcia kariery przedszkolaka   i trzeba będzie zastanowić się czy nie rezygnować z przedszkola i spróbować za rok.

 

JAK PRZYGOTOWAĆ DZIECKO, ABY ADAPTACJA PRZEBIEGAŁA

JAK NAJBARDZIEJ „BEZBOLEŚNIE”.

 

Adaptacja  to reakcja przystosowawcza organizmu do zachodzących zmian .

 

Pierwszy dzień w nowej sytuacji to niewątpliwie przekroczenie przez dzieci po raz pierwszy progu przedszkola.

Tym bardziej sytuacja jest trudna, gdy wiąże się z powrotem po urlopie wychowawczym mamy do pracy. W tym momencie zaczyna się dramat dorosłych i ich pociech.

Adaptacja jest procesem długotrwałym, dlatego przygotowania należałoby rozpocząć już w momencie podjęcia decyzji o zapisie dziecka  do przedszkola.

Ponieważ rodzice przeżywają to nowe wyzwanie znacznie bardziej niż dzieci tak więc adaptacja powinna dotyczyć malucha jak i jego rodziców.

Dobry plan ( strategia) jest połową sukcesu, a poświęcona temu energia i czas na pewno będą procentować w przyszłości.

 

 

 

 

    PIERWSZY  ETAP :

 

W jaki sposób rodzice mogą się przygotować – należy uporać się z własnymi lękami, aby nie udzielały się  one dzieciom:

 

1.        Pogodzić się z nową sytuacją –  potraktować w sposób naturalny, jako kolejny etap związany z wychowaniem, stworzyć poczucie bezpieczeństwa.

2.        Dowiedzieć się, jakie potrzeby mają dzieci w wieku przedszkolnym, jakie są charakterystyczne cechy trzylatka .

3.        Poznać przedszkole – rozwiać swoje wątpliwości, zainteresować się, jaki obowiązuje rozkład dnia, ile jest dzieci w grupie, zobaczyć jak wyglądają sale, poznać przykładowy jadłospis, poznać ofertę zajęć dodatkowych, gdy  już zdobędziemy wiedzę podstawową na pewno łatwiej  będzie można się do nowej sytuacji przygotować – tak więc przedszkole

nie będzie już  jak widmo ,które spędza sen z naszych powiek, ale konkretny budynek, odpowiednio przystosowany do potrzeb dzieci z wysoko wykwalifikowaną kadrą.

4.           Wziąć udział w zebraniach, spotkaniach adaptacyjnych, dniach otwartych. Wybrać  się z dzieckiem do ogrodu przedszkolnego w czasie gdy bawią się dzieci, dowiedzieć się która nauczycielka od nowego roku obejmie wychowawstwo w grupie, pokazać mu budynek przedszkola z zewnątrz, wejść z dzieckiem do środka pokazać szatnię , dużo rozmawiać.

5.        Zadawać  pytania dyrektorowi, nauczycielkom, personelowi oraz rodzicom, którzy już znają to miejsce oraz udzielać rzeczowych odpowiedzi na pytania swoich dzieci, by rozwiać wszelkie wątpliwości.

6.        Pomyśleć o zorganizowaniu pierwszych dni w taki sposób, aby adaptacja przebiegałą bez pośpiechu, pomyśleć o przebywaniu przez jakiś czas w sali swojego dziecka, może o wcześniejszym odbieraniu go, z czasem o stopniowym wydłużeniu pobytu.

7.        Nauczyć się słuchania swojego dziecka tzn. dostrzegania i akceptowania jego uczuć ( nie zaprzeczania im) – płaczu,złości,spontanicznej radości lub po prostu złego humoru.

8.        Zabronione jest straszenie ( nawet bezwiedne) przez stwarzanie atmosfery groźby,  kary,ostrzeżenia przez „niewinne” powiedzenie np. zobaczysz w przedszkolu to cię nauczą , lub jak nie będziesz grzeczny to pójdziesz do przedszkola ..... .

9.        Skończyć z nadopiekuńczością,nauczyć się konsekwencji postępowania, aby nasze obietnice nie były gołosłowne, (Jeśli coś obiecamy to dotrzymujmy słowa).

 

          Tak przygotowany rodzic może przejść do etapu drugiego, który związany jest z  przygotowaniem dziecka do roli przedszkolaka.

 

 

 

 

                             DRUGI ETAP:

 

1.        Rozmawiamy z dzieckiem o wszystkim, czego już się dowiedzieliśmy 

na temat przedszkola, idziemy na spacer  tą drogą którą będzie chodziło do

przedszkola, zapoznajemy go z nowym środowiskiem.

2.        Stopniowo przyzwyczajamy dziecko do pozostawania pod opieką osób trzecich

( do których mamy zaufanie), szczególnie gdy dziecko nie miało takich 

doświadczeń i stopniowo ten czas wydłużać .

 Może to  być najpierw w naszym domu, potem

np. u cioci, lub w piaskownicy  pod opieką znajomej mamy.

3.        Coraz bardziej usamodzielniamy dziecko w zakresie samoobsługi

( korzystanie z ubikacji, samodzielność w jedzeniu, rozbieraniu się )

to bardzo ułatwi start. 

4.        Nauczmy dziecko porozumiewania się, komunikowania swoich potrzeb w taki

sposób, aby nowi opiekunowie mogli je zaspokajać.

5.        Wprowadźmy ( jeśli do tej pory ni4 funkcjonuje) stały harmonogram dnia, głównie

pory chodzenia spać i wstawania o takiej porze, o jakiej dziecko będzie budzone

przed wyjściem do przedszkola.

6.        Zmiana jadłospisu, zbliżonego do przedszkolnego- na pewno rozstanie z butelką,

 jeśli nie nastąpiło do tej pory – nauka gryzienia .

7.        Organizujemy spotkania z dziećmi, aby nauczyć nawiązywania kontaktów

z rówieśnikami.